Oddychaj świeżym powietrzem

Czy wycieczka wysokogórska jest odpowiednia dla każdego?

Wędrówka górska to doskonały sposób na spędzenie wolnego czasu, jednak rodzaj górskiej wycieczki zależy nie tylko od ilości czasu, jaki możemy jej poświęcić. Stopień trudności górskiej wyprawy, co wiąże się jednoznacznie z wysokością oraz ukształtowaniem terenu, powinniśmy wybierać stosownie do:

  • kondycji fizycznej, 
  • zdrowia,
  • predyspozycji i ograniczeń (np. lęk wysokości).

Wycieczki wysokogórskie mają doskonały wpływ na cały organizm, jednak aby korzystać z ich uroku, należy dobrze się przygotować. Przed wycieczką warto poćwiczyć długotrwały marsz, który wpłynie na zwiększenie wydolności organizmu. Warto zaopatrzyć się w odpowiednie obuwie trekkingowe, a jeżeli wycieczka będzie odbywała się zimą, specjalistyczne do wspinaczki, z duża izolacyjnością termiczną. Wycieczka wysokogórska oznacza spadek temperatury wraz z zwiększającą się wysokością. Należy więc wyposażyć się w ocieplane ubrania, posiadające membranę antywietrzną oraz nieprzemakalne. Długość oraz stopień trudności wędrówki dopasujmy do swoich możliwości.

Wycieczka wysokogórska, a zdrowie

Klimat wysokogórski, wyróżniający się czystym, rozrzedzonym powietrzem, odpowiedni jest szczególnie dla osób, chorujących na:

  • niektóre schorzenia układu oddechowego,
  • choroby układu krążenia,
  • nieprawidłowości funkcjonowania tarczycy,
  • niedokrwistość.

Potwierdza się również doskonały wpływ wycieczek górskich na problem nadwagi. Od poziomu 1500 m. n. p. m. zwiększa się szybkość przemiany materii. Klimat górski doskonale wpływa na układ immunologiczny. Oddychając czystym powietrzem górskim podczas marszu płuca zostają pobudzone do dużej aktywności, co wpływa na wzrost wydolności oddechowej. Na poziomie 1500 m. n. p. m. astmatycy mogą cieszyć się powietrzem, pozbawionym bakterii i alergenów. W układzie krwionośnym wzrasta poziom erytrocytów i hemoglobiny, dzięki lepszej pracy szpiku kostnego w warunkach górskich. Wraz z wyższą wysokością, powietrze staje się bardziej suche, chłodniejsze, a ciśnienie się obniża, warto dbać o regularny odpoczynek, najlepiej w pozycji stojącej oraz posiłki. Klimat wysokogórski jest doskonały dla zdrowia, jednak nieodpowiedni dla osób, cierpiących na:

  • nadciśnienie tętnicze,
  • chorobę wieńcową,
  • niedociśnienie,
  • niewydolność mięśnia sercowego,
  • migrenę,
  • dla kobiet w ciąży.